O CNG TIR

Kierujemy się pasją i troską o środowisko naturalne zapewniając przy tym znaczne oszczędności dla naszych klientów z sektora transportu drogowego.

Skontaktuj się z nami!

ul. Długa 16c/126, 53-658 Wrocław

+48 793 661 688

+48 574 580 720

+48 788 710 388

biuro@cng-tir.pl

NIP 8971869420
REGON 384090037
KRS 0000798228
Kapitał zakładowy wynosi 5 000,00 zł - wpłacony w całości

 

FAQ

Jak często wymieniać reduktor gazowy?

  • Reduktor CNG należy wymieniać co 100 000 km lub 2 000 mth.
  • Reduktor LNG należy wymieniać co 100 000 km lub 2 000 mth.
  • Reduktor LPG należy wymieniać co 200 000 km lub 4 000 mth.

Jak często wymieniać wtryskiwacze gazowe?

  • Wtryskiwacze CNG należy wymieniać co 50 000 km lub 1 000 mth*.
  • Wtryskiwacze LNG należy wymieniać co 50 000 km lub 1 000 mth*.
  • Wtryskiwacze LPG należy wymieniać co 100 000 km lub 2 000 mth*.

* praca do 1500 obr./min – okres podlega skróceniu w przypadku prędkości 2200 obr./min

UWAGA:
Naprawom gwarancyjnym nie podlegają wtryskiwacze uszkodzone na skutek zabrudzenia; elementy wyeksploatowane oraz elementy, w które ingerowały osoby nieupoważnione.

Co to jest BiFuel?

BiFuel nazywany często gazodieslem, to alternatywny system zasilania silników Diesel. Polega on na podawaniu mieszanki gazu CNG/LNG/LPG i oleju napędowego. System gazowy ogranicza wtrysk oleju napędowego i w jego miejsce jest podaje precyzyjną dawkę gazu.

Do jakiego pojazdu można zamontować system BiFuel?

System BiFuel nadaje się do każdego silnika wysokoprężnego. Im większa pojemność i liczba kilometrów pokonywanych tym rezultaty będą bardziej widoczne, a inwestycja szybciej się zwróci.

Czym się różni system dla silników wysokoprężnych od systemu dla silników benzynowych?

System do silników benzynowych całkowicie zastępuje benzynę gazem, natomiast w przypadku systemu do silników Diesel podawany jest jednocześnie gaz i olej napędowy. W momencie opróżnienia się zbiornika gazu, system się wyłącza i pojazd porusza się dalej już tylko na oleju napędowym.

Czy podczas montażu dokonuje się zmian w silniku?

Nie.

Czy gaz w dieslu niszczy silnik?

Nie.

Jak długo trwa montaż?

Montaż trwa od 12 do 16 godzin, czyli w przybliżeniu dwa dni robocze.

Czy po montażu potrzebne są testy na hamowni, bądź testy drogowe?

Nie. System BiFuel jest system homologowanym i nie ma żadnych wskazań do wykonywania testów na hamowni lub testów drogowych.

Dlaczego gaz w systemie BiFuel jest podawany przed turbosprężarką?

W systemie BiFuel dysze podające CNG/LNG/LPG montuje się przed turbosprężarką, ponieważ podawanie gazu w taki właśnie sposób umożliwia uzyskanie najlepszej mieszanki powietrzno-gazowej, przy zastosowaniu jedynie dwóch wtryskiwaczy gazowych. Turbosprężarka natomiast działa jak mieszalnik optymalizując mieszaninę gazu i powietrza. Dodatkowo takie miejsce montażu wtrysków stanowi najbezpieczniejsze rozwiązanie do wtrysku gazu, gdyż przed turbosprężarką nie występuje wysokie ciśnienie (turbodoładowanie). Co więcej, dzięki takiemu rozwiązaniu gaz CNG/LNG/LPG może być podawany ze zdecydowanie niższym ciśnieniem, a to przekłada się na całkowicie bezpieczną eksploatację pojazdu.

Moja instalacja nie pracuje prawidłowo, co zrobić?

Należy skontaktować się z działem serwisu, który sprawdzi online ewentualne błędy (w przypadku systemu z dodatkowym modułem) lub umówi pojazd na wizytę serwisową.

Jaki wpływ ma system BiFuel na technikę jazdy kierowcy?

Po montażu instalacji, ze względu na większą elastyczność pracy silnika kierowca może pozwolić sobie na jazdę na wyższych biegach. Zwiększenie mocy i momentu obrotowego jest oczywistą zaletą. U niektórych Klientów zaobserwowaliśmy fakt, iż po montażu zwiększyli oni swoją średnią prędkość. Pamiętajmy jednak, że będzie to kosztem oczekiwanych oszczędności! Z instalacją BiFuel mamy możliwość prowadzenia pojazdu elastyczniej, lub oszczędniej, można też połączyć te zalety w zależności od potrzeb.

Jakie oszczędności przyniesie mi system BiFuel?

Olej napędowy zostaje zastąpiony gazem w 40% (LPG) lub 5-51% (CNG/LNG). Oszczędności osiągane przez pojazd są zależne od ceny oleju napędowego i gazu.

Dlaczego system BiFuel jest ekologiczny?

Mieszanka paliwowa – gaz i olej napędowy – sprawia, że olej napędowy zostaje niemal całkowicie spalony, co przyczynia się do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji (CO2, NOX i rakotwórcze cząstki stałe).

Czy pojazd z instalacją BiFuel nie utraci homologacji i normy czystości spalin z jaką opuścił fabrykę?

NIE – Nasz system posiada wszelkie konieczne homologacje i zezwolenia.

Czy doposażając pojazd w instalację LPG/CNG mogę podnieść jego normę EURO?

Zgodnie z wynikami testów emisje zostają ograniczone, ale wg. polskiego prawa nie podnosi to normy EURO pojazdu.

Jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji zamontowanej instalacji gazowej?

Aby zarejestrować (dokonać adnotacji w dowodzie rejestracyjnym) zamontowaną w pojeździe instalację gazową należy udać się do Wydziału Komunikacji, gdzie został zarejestrowany pojazd, wraz z następującymi dokumentami:

  • Wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji (potocznie homologacja),
  • Faktura VAT za montaż instalacji gazowej
  • Dowód rejestracyjny pojazdu
  • Karta pojazdu (jeśli dotyczy)
  • Dowód potwierdzający nabycie ubezpieczenie OC pojazdu

Ile mam czasu na rejestrację?

Do 30 dni należy dokonać rejestracji zamontowanej instalacji gazowej w pojeździe.

Co zrobić, gdy kończy się legalizacja zbiornika?

Po 10 latach od daty produkcji zbiornika LPG należy przeprowadzić legalizację zbiornika albo wymienić go na nowy. Zbiornik CNG podlega okresowym badaniom co 3 lata. Wykaz przedsiębiorców, w których inspektorzy TDT przeprowadzają badania zbiorników LPG i CNG znajduje się tutaj: http://www.tdt.pl/jednostka-inspekcyjna-tdt/zbiorniki-stanowiace-wyposazenie-pojazdow-samochodowych-lpgcnglng/badania-zbiornikow.html

Co zrobić, gdy zgubiłem atest zbiornika?

W przypadku zgubienia atestu zbiornika, należy zwrócić się do właściwego oddziału TDT. Link: http://www.tdt.pl/jednostka-inspekcyjna-tdt/zbiorniki-stanowiace-wyposazenie-pojazdow-samochodowych-lpgcnglng/duplikat-poswiadczen-zbiornikow-lpg.html

Co zrobić, gdy zgubiłem wyciąg ze świadectwa homologacji?

Należy zwrócić się do warsztatu montujacego, w którym została zamontowana instalacja gazowa lub bezpośrednio do naszej firmy – biuro@cng-tir.pl

Jakie dokumenty są potrzebne podczas badania technicznego pojazdu z instalacją gazową?

  • Dowód rejestracyjny pojazdu,
  • Świadectwo legalizacji zbiornika gazowego,
  • Wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji (potocznie homologacja).

Czy mogę zarejestrować instalację gazową w ciągniku rolniczym?

Nie. Polski ustawodawca nie przewidział takiej możliwości.

Czy mogę korzystać z Gotthard-Strassentunnel w Szwajcarii z instalacją gazową?

TAK. Do tunelu Gottard-Strassentunnel mogą wjeżdżać pojazdy z LPG na podstawie stanowiska Kantonspolizei Uri.

Czy mogę korzystać z EUROTUNNEL z instalacją gazową?

NIE. Pojazdy napędzane LPG lub innym gazem oraz pojazdy wyposażone w systemy podwójnego zasilania (tzn. pojazdy z zamontowanym zbiornikiem LPG lub innym zbiornikiem na paliwa alternatywne) nie mogą być przyjęte do przewozu przez Eurotunnel Le Shuttle, nawet jeśli:

  • zbiornik LPG lub alternatywny jest pusty
  • instalacja LPG lub alternatywna jest wyłączona

Więcej informacji na stronie: http://www.eurotunnel.com/uk/site-information/lpg/

Czy podczas kontroli BAG w Niemczech nie będę mieć problemów?

W przypadku, gdy pojazd wyposażony jest w instalację na gaz LPG i jest to potwierdzone w dokumentach pojazdu przez Państwo dopuszczające, Bundesamt für Güterverkehr podczas swojej kontroli zakłada jej zgodność z prawem. Jeżeli jednak w przypadku kontroli stwierdzone zostaną uchybienia w instalacji gazowej, które powodują ryzyko utraty bezpieczeństwa użytkownika pojazdu czy innych uczestników ruchu, może zostać nałożony zakaz użytkowania pojazdu do momentu usunięcia usterki. Ponadto należy uwzględnić, iż paliwo do napędzania pojazdu jest towarem niebezpiecznym. Jest to jednak zwolnione z przepisów ADR, o ile całkowita pojemność wszystkich zbiorników paliwa (diesel oraz autogaz) na jednostkę (ciągnik i naczepa) nie przekracza 1500 litrów.

Gdzie tankować LPG/CNG w Europie?

Jakie końcówki zaworów tankowania (redukcje) LPG są potrzebne zagranicą?

  • Typ włoski – Albania, Austria, Bośnia i Herzegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czarnogóra, Czechy, Dania, Estonia, Francja, Grecja, Kosowo, Litwa, Łotwa, Macedonia, Malta, Norwegia, Portugalia, Rumunia, San Marino, Serbia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szewcja, Ukraina, Węgry, Włochy
  • Typ holenderski (bayonet) – Dania, Hiszpania, Holandia, Irlandia Północna, Norwegia, Wielka Brytania
  • Typ niemiecki – Austria, Belgia, Irlandia, Lichtenstein, Luksemburg, Niemcy, Szwajcaria, Wielka Brytania
  • Typ euroconnector – Hiszpania, Portugalia